45  نکته در عکاسی با تلفن همراه ...

 
 45 نکته‌‌ طلایی در عکاسی با تلفن‌همراه پس از چندین سال عکاسی با گوشی‌های هوشمند (و به خصوص آیفون در این فقره)، بسیاری از ما تجربه‌ی بالایی در کار با این ابزارها کسب نموده و ثبت تصاویر بهتر را آموخته‌ایم. در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین موارد و تجربیات عکاسی با تلفن همراه می‌پردازیم؛ باشد که کاربران تازه کاربر بر اندوخته خود بیفزایند و کاربران با سابقه تجربیات خود را به این فهرست اضافه کنند.


۱- هیچ برنامه «جادویی» برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند وجود ندارد.

۲- بار دیگر تکرار می‌کنم هیچ مجموعه «جادویی» از برنامه‌ها برای این مهم وجود خارجی ندارد.

۳- عکاسی با گوشی‌های هوشمند بیشتر کاری ذوقی است تا عکس‌برداری حرفه‌ای.

۴- بهترین دوربین همانی است که نحوه‌ی کار کردنش را می‌دانید. برای گام نخست باید اصول کار با دوربین را بیاموزید.

۵- قرار نیست کادر تمامی تصاویر مربعی باشد، بهتر است خود را از استانداردهای اینستاگرامی رهایی ببخشید.

۶- بهترین کار خود را ارائه دهید و بهتر است پیش از انتشار و ویرایش بعدی، به خوبی بر روی کار خود فکر کنید.

۷- آن برنامه‌ی استثنایی که برای عکاسی نیاز دارید احتمالاً در سیستم عامل اندروید پیدا نمی‌شود.

۸-کسی که با موبایل خوب عکس بگیرد، عکاس خوبی است.

۹- از اینکه خود را عکاس بنامید هرگز نهراسید علاوه بر این تشخیص انتقاد خوب و بد را بیاموزید.

۱۰- هیچ ابزار خوب شخصی‌سازی شد‌ه‌ای وجود ندارد.


۱۱- به خاطر داشته باشید یک صبحانه‌ی داغ بهتر از یک صبحانه‌ی سرد است.

۱۲- با گام‌های خود به سوژه نزدیک شوید تا با قابلیت بزرگ‌نمایی (زوم) گوشی‌تان.

۱۳- از تصاویر خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. می‌توانید از سرویس‌های ابری نظیر دراپ باکس یا یک دیسک سخت کمک بگیرید. یا اینکه از هر دوی این موارد بهره ببرید.

۱۴- تصاویری که با گوشی خود گرفته‌اید را چاپ کرده آن را به سایرین هدیه دهید. بهتر است آن‌ها را حقیقی کنید.

۱۵- گرفتن لایک معیاری برای محبوبیت یک اثر است تا کیفیت آن. این دو یکی نیستند. یک نظر صادقانه بهتر از یک‌صد لایک است.

۱۶- از یکدیگر کپی نکنید. بهتر است به دنبال سبک کاری خود باشید.

۱۷- برنامه‌ی جایگزینی برای برنامه پیش فرض عکاسی پیدا کنید و با آن بارها و بارها تمرین کنید.

۱۸- در حین عبور از خیابان، تصاویر خود را ویرایش نکنید.

۱۹- از فیلتر استفاده نکنید.

۲۰- اگر از خودتان در خیابان عکس می‌گیرید، می‌توانید آن را همان جا در اینترنت منتشر کنید.


۲۱- برای جلوگیری از حواس پرتی در حین عکاسی می‌توانید حالت گوشی خود را به حالت «پرواز» درآورید.

۲۲- به همراه داشتن باتری اضافی می‌تواند راه‌گشا باشد.

۲۳- در زمان عکاسی اعتماد به نفس داشته باشید، شاید برخی مایل نباشند از آن‌ها عکس بگیرید.

۲۴- آماده باشید، آیکون برنامه عکاسی محبوب خود را در دسترس قرار دهید. من آن را در گوشه پایین سمت راست قرار می‌دهم.

۲۵- نخستین ۱۰ هزار عکسی که می‌گیرید، بدترین‌ها هستند. تازه پس از آن است که می‌توانید کارهای خوبی انجام دهید.

۲۶- تصویربرداری در حالت طبیعی از سوژه‌ها بهتر از آن است که کسانی را خودتان در موقعیت‌های کنترل شده بگمارید.

۲۷- ابتدا بیاموزید چطور از قانون یک سوم بهره ببرید (عکس بالا). سپس آن را فراموش کنید.

۲۸- امروزه با توسعه فناوری، یافتن تمایز بین عکسی که با تلفن همراه گرفته شده دشوار است.

۲۹- عکاسان حرفه‌ای به ابزار توجهی ندارند و بیشتر به دنبال چشم‌انداز تصاویر هستند.

۳۰- نمی‌توان با استفاده از فلاش دوربین گوشی آیفون تصاویر خوبی گرفت.


۳۱- اگر به تگ #تصاویر خیابانی در اینستاگرام بروید، آنقدر که عکس از مردم در خیابان است، چیز زیادی درباره خیابان‌ها نمی‌بینید.

۳۲- تصاویری که با دوربین گوشی‌تان گرفته‌اید را در وبلاگ شخصی‌تان منتشر کنید و تنها به شبکه‌های اجتماعی بسنده نکنید.

۳۳- دوربین قدیمی‌تان را از گنجه بیرون بکشید، قرار نیست همه چیز را با دوربین گوشی‌تان عکاسی کنید.

۳۴- برنامه‌های عالی عکاسی محدودند، به آن‌ها وفادار باشید.

۳۵- هر چه سوژه خیابانی‌تان احمقانه‌تر باشد، جالب‌تر به نظر می‌رسد.

۳۶- در پنج سال آینده تمامی دوربین‌ها به هم متصل می‌شوند.

۳۷- اغلب تصاویر میهمانی محو و تار هستند و ارزش هنری ندارند.

۳۸- ویژگی HDR یک اسباب بازی نیست.

۳۹- دوستان آن‌لاین می‌توانند به سبب عکاسی با شما دوست حقیقی شوند.

۴۰- ترفند و ریزه‌کاری‌های عکاسی خود را منتشر کنید. مطمئن باشید هیچ کس نمی‌تواند نوع نگرش شما را برباید.

۴۱- گاهی تصاویر زیبایی که با دوربین گوشی تهیه کرده‌اید نیاز به هیچ ویرایشی ندارد.

۴۲- دنبال‌کردن بیش از ۲۰۰ نفر در شبکه‌های اجتماعی سخت است.

۴۳- نور را دنبال کنید. نور عامل مهم تشکیل تصاویر خوب است.

۴۴- هر چه بیشتر عکاسی کنید، دلیل بهتری برای عکاسی پیدا می‌کنید.

۴۵- فقط برای دل خود عکاسی کنید، نه هیچ کس دیگر.

فقط تا پایان دیماه فرصت هست ...

اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک برگزار می شود

اراک-ایرنا- اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان یکی از زیستگاههای تالابی مهم کشور ، بهمن ماه امسال در اراک برگزار می شود.

دبیر جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک در روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره با هدف فرهنگ سازی و شناساندن فرصتها و چالشهای این تالاب کویری درپنج بخش عکاسان حرفه ای، عکاسان آماتور، کودکان زیر 12 سال، نگاه تخصصی آسیب شناسانه و انتخاب آثار مردمی برگزار می شود.

«مجید نوری» افزود: درنا ،گنجینه زیستی پرندگان استان مرکزی، تالاب میقان ، جاذبه ها و چشم اندازها و زیبایی های کویری و تالابی این منطقه از محورهای جشنواره است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف مهم این جشنواره مردمی - طبیعی مستندسازی و ثبت داشته های تالاب میقان اراک به عنوان سرمایه عظیم محیطی برای این کلانشهر است و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره ملی، باید آثار خود را تا پایان دیماه امسال به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا در کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گیرد.

نوری اظهار کرد: برای این جشنواره ملی تور 70عکاس طبیعت و محیط زیست از سراسر کشور و گروه های مردمی علاقه مند پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: آثار راه یافته به جشنواره تا 13 بهمن ماه انتخاب شده و از 13 تا 20 بهمن ماه در نمایشگاهی در معرض دید عموم گذاشته می شود.

نوری اظهار کرد: تعیین 15 آبان ماه به عنوان روز استانی درنا و 15 دی ماه به عنوان روز جهانی تالاب از انگیزه های برگزاری این جشنواره ملی است.

مسوول کمیته داوری این جشنواره ملی گفت: آثار ارسالی به این جشنواره باید بدون هرگونه اصلاح نور و رنگ با فورمت JPG و با حجم 700 کیلوبایت باشد و هر شرکت کننده می تواند هفت اثر را برای دبیرخانه ارسال کند.

«مهرداد شریفی» افزود: آثار رسیده به دبیرخانه علاوه بر نمایش در نمایشگاه در سایت تالاب میقان نیز به نمایش گذاشته می شود و تهیه پوستر از جلوه های ویژه این تالاب نیز در دستور کار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک شهری متاثر از شرایط اکولوژیکی و تالابی است اما در مصوبات دولت به عنوان شهر تالابی دیده نشده است.

«امیرانصاری» افزود: با اقدامات مشترک محیط زیست و منابع طبیعی در دو دهه اخیر تهدیدات کانون گرد و غبار و حرکت شن های روان تا حد زیادی مهار شده اما هنوز بخشی از الودگی هوای اراک متاثر از ریزگردهای این منطقه است.

وی بیان کرد: این تالاب به عنوان یکی از زیستگاه های ارزشمند درنا که پرنده ای تحت حمایت جهانی است و شاساندن زیبایی های زیستی این پرنده به مردم ایران از اهداف برگزاری جشنواره ملی عکس تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی همچنین به تنوع زیستی غنی گیاهی و جانوری این منطقه و عوامل فرصت و تهدید متنوع در کنار آن اشاره کرد و گفت: با توجه به کلانشهر شدن اراک مسایل اکولوژیک تالاب میقان در توسعه شهری باید پررنگ دیده شود.

وی بیان کرد: 20 زیستگاه تالابی در کشور در فصول پاییز و زمستان ،هرسال میزبا گونه درنا است اما تالاب کویری میقان اراک به عنوان زیستگاه شاخص مهاجرت این پرنده مطرح است و هرساله پذیرای بیش از 15 هزار قطعه درنای خاکستری است.

وی اظهار کرد: این زیستگاه درسال 87 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت های خاص زیست محیطی قرار گرفته و هم اینک نیز پیشنهاد ارتقای این زیستگاه به تالاب بین المللی در دست پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با توجه به جذب اعتبار در قالب طرح زیست بوم تالاب میقان اراک معرفی ظرفیت های این منطقه تالابی برای آشنایی بیشتر مردم و جلب حمایتهای مردمی و دولتی در برنامه های پیش بینی شده ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بخشی از مشکلات زیست محیطی اراک در حوزه فرهنگی است و برگزاری جشنواره های هنری و فرهنگی زمینه را برای طرح مشکلات و ارائه راهکارهای سازنده حل ان بازتر می کند.

«مصطفی مشایخی» افزود: جذب گردشگر و استفاده از ظرفیت های زیستی و فرهنگی قدرت نرم در کشورهای برجسته است و ایران نیز باید با استفاده از روشهای خلاقانه در حوزه محیط زیست توانمندی های این بخش را برجسته کند.

تالاب کویری میقان با کارکردهای متعدد اقلیمی، طبیعی و زیستگاهی دارای ۲۵ هزار هکتار وسعت محدوده و ده هزار هکتار مساحت آبگیر است و در ۱۵ کیلومتری شرق اراک واقع شده است. 

این تالاب در فهرست ۱۰۵ منطقه مهم زیست پرندگان کشور قرار دارد و در ایام سال پذیرای ۶۸ درصد پرندگان استان و ۲۷ درصد پرندگان کشور است. 

تاکنون زیست ۱۴۰ گونه پرنده در تالاب میقان اراک به ثبت رسیده که ۹۰ گونه آن آبزی و کنار آبزی است و درحال حاضر نیز مطالعات پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر در دست بررسی است 

این تالاب به عنوان تنها تالاب مرکزی در مسیر کریدور پرندگان مهاجر مطرح است که ۷۰درصد پرندگان آن مهاجر و ۳۰ درصد بومی است. 

درناهای خاکستری به عنوان یکی از گونه های ارزشمند پرندگان مهاجر هر ساله کوچ پاییزه خود را در تالاب میقان اراک سپری می کنند که حفظ این زیستگاه در روند مهاجرت سالانه حدود ۲۰ هزار قطعه از این پرندگان اهمیت ویژه ای دارد. 

تالاب میقان اراک ۶۸ درصد کل پرندگان موجود این استان و ۲۷ درصد تنوع گونه های کشوری پرندگان را در خود دارد و ذخیره گاهی ارزشمند در تنوع زیستی استان مرکزی محسوب می شود. 

این تالاب یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور و از زیستگاه های اصلی پرندگان مهاجر و بومی است.ک/3







اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک


 اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک برگزار می شود.

به گزارش پایگاه عکاسی زوم نیوز ، اهمیت پاسداشت محیط زیست و توصیه های اخلاقی ، شرعی فراوان راجع به این مهم بر هیچ فرد صاحب قریحه ای پوشیده نیست و لزوم احترام و حفاظت به مقو له ی محیطی که در آن زیست می کنیم و کلیه جانداران آن امری بدیهی مینماید ، ” اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک ” با رویکردی اینچنین و نگاهی خاص به یکی از زیباترین و مهم ترین زیست بوم های کشور عزیزمان با استفاده از ابزار توانمند ” هنر رسانه عکس ” عکاسان را به تماشا و ثبت یکی از زیباترین و نادرترین زیست بوم های کشور عزیزمان فرا میخواند.

محورها و موضوعات :

درنا ، گنجینه ی زیستی پرندگان استان مرکزی

تالاب میقان ، جاذبه ها و چشم انداز ها

چشم اندازهای کویری ، فرصت ها و تهدیدها

بخش ها :

الف – بخش حرفه ای

ب – بخش آماتور

ج – بخش کودک (رده سنی زیر ۱۲ سال)

د-  فرصت ها ، آسیب ها و تهدید ها

ه – انتخاب  مردم

گاه شمار :

زمان آغاز جشنواره ۱۵ آبان (روز درنا)  زمان ارسال آثار تا پایان دی ماه  ۹۲

انتخاب اولیه آثار راه یافته  و نمایش در سایت ۱ تا ۳ بهمن  ۹۲

داوری آثار راه یافته ۳ بهمن تا ۱۳ بهمن ماه ۹۲

نمایشگاه آثار ۱۳ تا ۲۰ بهمن ماه ۹۲

مراسم اختتامیه جمعه ۱۸بهمن  ۹۲ (پاسداشت ۱۵ دی ماه روز جهانی تالاب ها)

مقررات :

کلیه عکس ها می بایست از تالاب و کویر میقان اراک تهیه شده باشد

برگزار کنندگان حق استفاده از عکس ها را دارند (حق مالکیت معنوی عکاس محفوظ است)

هرگونه دخل و تصرف که به اصالت عکس لطمه بزند پذیرفته نیست. اصلاح رنگ و نور بلا مانع است

عکس ها با فرمت jpg و با حداکثر حجم ۷۰۰ کیلو بایت ارسال شود

پس از انتخاب اولیه ،اصل اثر باید به دبیرخانه ارسال شود

بیشترین تعداد عکس های ارسالی ۷ عکس می باشد

کلیه عکس ها به ایمیل info@ksngo.com و یا ngokimia@gmail.com ارسال شود

یک فایل word حاوی مشخصات عکاس و تاریخ و موقعیت جغرافیایی تالاب به همراه عکس ها ارسال شود

جوایز :

الف – بخش حرفه ای (نفرات اول دوم و سوم به ترتیب یک ، نیم و ربع سکه بهار آزادی  )

ب – بخش آماتور (نفرات اول دوم و سوم به ترتیب ۳۰۰۰۰۰۰ ، ۲۰۰۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰۰ ریال)

ج – بخش کودک (نفرات اول دوم و سوم به ترتیب جوایزی به ارزش  ، ۱۵۰۰۰۰۰ ، ۱۰۰۰۰۰۰ و ۷۵۰۰۰۰ ریال)

د – فرصت ها ، آسیب ها  و  تهدیدها ( یک جایزه برای نفر برگزیده به مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ ریال)

د – انتخاب  مردم ( یک برگزیده از طریق امتیاز دهی عموم در سایت – به مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ ریال)

هیئت علمی :

محمدعلی اینانلو – دکترسیاوش آقاخانی – دکترامیرانصاری – مهندس یوسف یوسفی – دکترکاترین رضوی -

حمیدرضا مجیدی – مهندس مهدی ستوده نیا

 

هیئت داوران :

بهمن وفایی نژاد(Benny Rebel)  – سید مهرداد شریفی – محمد وروانی فراهانی

دبیر جشنواره :

مجید نوری

دبیراجرایی :

علی صاحب الزمانی

مسؤل دبیرخانه :

مریم لطیفی

دبیرخانه :

اراک – میدان دارایی – خیابان امام موسی صدر – روبروی کانون ریحانه – ک پ : ۳۸۱۳۷۶۴۳۷۵

تلفن : ۳۲۲۲۲۲۸۱  و ۱ – ۳۲۷۹۱۳۹۰  (۰۸۶)     همراه دبیرجشنواره : ۰۹۱۸۸۶۳۵۰۰۴

برگزارکنندگان :

سازمان مردم نهاد ” کیمیای سبز”- مؤسسه فرهنگی هنری ” رسش هنر نو” – اداره کل حفاظت محیط زیست

استان مرکزی – اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی – اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرکزی

حامیان :

شهرک صنعتی حاجی آباد اراک – شرکت های انرژی صنعت خاورمیانه ، گام، لجور ، لجورهیدرولیک ،

اشتعال ، تکنو اراک ، آلومینات

تعییر جایگاه عکاس از "شکارچی لحظه" به "نظریه پرداز"

تعییر جایگاه عکاس از "شکارچی لحظه" به "نظریه پرداز"
یادداشت کمیته علمی جشنواره در تبیین موضوع «زیارت» برای ایده پردازی مجموعه عکس 

وقتی سخن از موضوع زیارت در عکس ها می شود، بلافاصله تصاویری از زیارتگاههای با معماریِ کمابیش مشابه، پنجه های درافکنده در ضریح، مردمانی به نماز ایستاده در اماکن زیارتی، و یا عکسهای یادگاریِ موسوم به «حرم و بارگاه» و تصاویری در همین حال و هوا، به ذهنمان هجوم می آورند؛ تصاویری که به دلیل کثرت مواجهه با آنها، به کلیشه تبدیل شده اند و همین همسایگیِ دیوار به دیوارشان با آن مفاهیم کافیست تا در رویکردی خلاقانه و عکاسانه، جایگاه مطلوبی نداشته باشند!
هنگامی که سخن از عکاسیِ موضوعی به میان می آید، برخورد مستقیم و گزارش گونه با موضوع، به عنوان ساده ترین و دم دستی ترین نوع برخورد، و یا بعنوان برخوردی حرفه ای تر، جستجوی فضاها و موضوعاتی (آدمها، اشیاء، متن ها و نمادها) توسط عکاس، و انتخاب و ثبت آنها، بیشترین سهم را در رویکردهای عکاسان به خود اختصاص می دهد؛ اما در این هر دو برخورد، عکاس، تابع بیرون خواهد بود و این اتفاقات بیرونی ست که خلق عکس را رقم خواهد زد؛ اینکه دوربین (عکاس)، بدون هیچ طرح و اندیشه ی قبلی، سرگردان درپی یافتنِ اتفاقی خاص، واقعیات را ورق بزند تا به سوژه مورد نظر برسد، اگرچه در پاره ای موارد، به نتایج مثبت و تک عکسهای خوب و عکاسانه هم منتج می شود، اما در چنین رویکردی موضعِ فکریِ عکاس، تاحدودی در حجاب است.... حال آنکه امروزه جایگاه و نقش عکاس، در ساحت هنر، از جستجوگرِ منفعل و منتظر و شکارچیِ زیبایی، به متفکر و نظریه پرداز و خالق زیبایی تغییر ماهیت داده است و عکاسِ امروز کسی ست که اندیشه و دغدغه ای خاص را در عکسهایش پیگیری می کند و اگر هم به ثبت مستندِ واقعیتِ پیرامون می پردازد، با طرحی از قبل فکر شده و کاملاً گزینشی به عکاسی می پردازد.
یقیناً پرداختن به «مجموعه عکس» و «پروژه ی عکاسی»، بدونِ پیش طرح و ایده اولیه امکان پذیر نخواهد بود و شاید همین نیاز به مطالعه و ایده پردازیِ اولیه در خصوص موضوع و حواشی آن، یکی از دلایل عمده عدم اقبال عکاسان به مجموعه عکس و «فتوپراجکت» باشد! در همین بازگشت به موضوع و اندیشه ورزی پیرامون آن است که بسیاری از مفاهیم، بازتعریف می شوند، افقهای جدیدی گشوده و راهِ تصویری کردنِ دغدغه های عکاس، گشوده می شود. در چنین رویکردی، دیگر عکاس، وابسته و محکوم به حضور در مکانِ زیارتی برای تولید اثر با موضوع «زیارت» نخواهد بود!
در مجموعه عکسی که «جمشید فرجوند فردا» با عکاسی از زائران حرم امام رضا در مکان زندگی شان تهیه کرده است، یکی از ده ها پروژه ای که نسبت به این مقوله می توان تولید کرد را شاهد هستیم. تأکید بر وجه نوستالژیک زیارت برای زائر و اهمیت دادن به آن با رویکردی تیپ نگارانه؛ موضوعی که می توان آن را در مورد مقوله های دیگری مرتبط با زیارت و حواشی آن، در نظر گرفت و با پرداختی عکاسانه به مجموعه ای پذیرفتنی تبدیل اش کرد.

-----------------------------------------------------
مهدی فاضل