راهی طولانی و دشوار تادرک شعور حرفه ای شدن

شهروندانی که خواسته و یا ناخواسته نگاهی صنعتی تر به امور دارند و ناخواسته درگیر آلودگی های صنعتی فراگیری شده اند انتظار مشاهده پژوهش هایی در صنعت خودرو به جهت فرآیندهای کاهش آلودگی هوا و یا اهمیت و میزان آلایندگی خودرو ها و مقایسه میزان آلایندگی ها با یکدیگر و یا حداقل دستاوردهای جدید و یا برنامه های در حال تحقیق پیرامون ایمنی خودرو ها را داشتند ، بجز عروسک شاصخیم و فروشگاههای رابطه ای لوکس خودرو چیز دیگری دیدند ؟
صدای موسیقی ایپس ایپس در اوج بود ... درب اتومبیل ها بازبود ... امکان تست نشستن بر روی صندلی ها برای همگان فراهم بود ... اما جا فندکی و پنل ضبط ها را برداشته بودند تا مگر، شاید ... برخی نوکیسه ها با عهد وعیالات خود نشست بر روی انواع اتومبیل ها را تجربه می کردند و دائما بر دور یک خودروی برتر طواف می کردند ...
چهارمین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه در محل دائمی نمایشگاههای غرب ایران ، آنقدر عنوان پر طمطراق و دهان پر کن و به ظاهر بزرگی بود که این بزرگی در اولین نگاه بازدید کننده از نمایشگاه چون برف در آفتاب تموز آب می شد و بسیار حقیر و کوچک نمود می کرد .
در شرایطی که گفته می شود اگر فقط تنها چند روز مانعی در سر راه ارسال قطعات یدکی ساخته شده در شهرک های صنعتی اراک و بخصوص شهرک صنعتی سه راه خمین پیش آید و چنانچه ارسال با مشگل مواجهه شود بلا شک تولیدات کارخانه های بزرگ خود رو ساز کشور دچار اختلال و تردید خواهد شدو در شرایطی که ادعا می شود کشور ایران دوازدهمین خوروساز بزرگ دنیاست و در همه این حال و احوالات که انتظار دیدن خودروهای لوکس خارجی را در این به اصطلاح نمایشگاه نداشتیم ،آیا واقعا" صرفا" دیدن چند محصول تکراری ایران خودرو و شرکت فقط یک خورو ساز معتبر کشور در این نمایشگاه توهین به شعور شهروندان اراکی نبود ؟
شهروندانی که خواسته و یا ناخواسته نگاهی صنعتی تر به امور دارند و ناخواسته درگیر آلودگی های صنعتی فراگیری شده اند انتظار مشاهده پژوهش هایی در صنعت خودرو به جهت فرآیندهای کاهش آلودگی هوا و یا اهمیت و میزان آلایندگی خودرو ها و مقایسه میزان آلایندگی ها با یکدیگر و یا حداقل دستاوردهای جدید و یا برنامه های در حال تحقیق پیرامون ایمنی خودرو ها را داشتند ، بجز عروسک شاصخیم و فروشگاههای رابطه ای لوکس خودرو چیز دیگری دیدند ؟
هر چند حضور برخی صنایع و خودروسازان دیگر نیز وجهه معقولی نداشت . خودرو سازی که نام محصولش را تنها بر روی یک برگ کاغذ در قطع بزرگ بنویسد و هیچ خبری از جزئیات فنی و دستاورد های علمی و برنامه های آتی تحقیق و توسعه خود نداشته باشددر صنعت حرفه ای امروز جایگاهی نخواهد داشت . کارخانه معزز و معظم لجور خبری از طرح های آینده خود نداشت ، لیست قیمت ، شرایط فروش ، نوع و میزان خدمات پس از فروش که گویا اصلا" فراموش شده بود .
فقدان احترام به شعور بازدید کننده و غفلت ازافزایش سطح سلیقه و نوع نگاه شهروند اراکی هر دو از گزینه هایی بودند که توسط برگزار کننده بشدت نادیده گرفته شده بود .
کارخانه فیات ساوه که علاوه بر اینکه در استان مرکزی دایر است و کمتر محصولات و توانمندیهایش دیده شده عدم حضورش بشدت سئوال برانگیز و محسوس بود .
اینجا اراک است و گویا بازهم فرهنگ سازی به هیچ عنوان در دستور کار نبود ، برگزار کننده به راحتی می توانست با برپایی غرفه ای برای جمعیت هلال احمر و امکان نمایش فیلمهای تصادفات و حوادث جاده ای نسبت به حرکت فرهنگ سازی جهت بستن کمربند ایمنی ، رعایت سرعت مجاز و ... اقدام کند . شاید دعوت از پلیس راه و پلیس راهنمایی ورانندگی و توضیحات کارشناسان آنان در خصوص ایمنی اتومبیل ها و مقایسه سطح ایمنی انواع خودروهای موجود در بازار کشور و یا غرفه ای از شهرداری اراک جهت ارائه اطلاعات و آمار لازم در خصوص تعداد اتومبیل های موجود در سطح شهر اراک و یا امکاناتی جهت تسهیل در نحوه ارائه عوارض اتومبیل شهر داری و یا غرفه شماره گذاری خودرو با آمارهایی از انواع شماره ها و تعداد اتومبیل های شهر و یا نمایشگاه عکس با موضوع خورود و ارائه محصولات فرهنگی توسط صاحبان غرفه ها و نمایش قدیمی ترین اتومبیل های اراک و حتی اختصاص غرفه ای جهت آشنایی بیشتر با سازمان معاینه فنی خودرو و نحوه کار و عملکرد این سازمان و نگاهی به آمار ها و دستاوردهای آنان نیز می توانست برای بازدید کننده مفید باشد وسایر اقدامات فرهنگی از این دست که بازهم با کوته بینی و بی درایتی برگزار کننده تمامی این فرصت ها سوخت و بودجه های بیت المال به آسانی و در روز روشن به طور عمد به هدر رفت .
عدم حضور مقتدراته صنایع پایین دستی ساخت قطعات و بدنه خودرو مستقر در شهر اراک و استان مرکزی و نبود بسیاری جاذبه های دیگر از چهارمین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه در سال جهاد اقتصادی چهره ای صرفا" دور ریز هزینه و اتلاف وقت و هدر دادن بیت المال ساخت . آنچه می دانیم این است که نمایشگاه محلی است برای رقابت سازندگان کالا و تولید کنندگان محصولات مختلف ، حال سئوال اینجاست با حضور تنها یک شرکت کننده رقابت چه مفهومی پیدا خواهد کرد ، سایر رقبا در کجا خواهند بود ؟
امید است مراتب به اطلاع مسئوالان ذیربط برسد تا در آینده شعور این شهروندان فهیم به سادگی به سخره گرفته نشود .
آقای برگزار کننده ، همشهری فهیم : صنعت خودرو در ایران فقط ایران خودرو نیست !!! . . . . . .
خودرو سازی که نام محصولش را تنها بر روی یک برگ کاغذ در قطع بزرگ بنویسد و هیچ خبری از جزئیات فنی و دستاورد های علمی و برنامه های آتی تحقیق و توسعه خود نداشته باشددر صنعت حرفه ای امروز جایگاهی نخواهد داشت
عدم حضور مقتدراته صنایع پایین دستی ساخت قطعات و بدنه خودرو مستقر در شهر اراک و استان مرکزی و نبود بسیاری جاذبه های دیگر از چهارمین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه در سال جهاد اقتصادی چهره ای صرفا" دور ریز هزینه و اتلاف وقت و هدر دادن بیت المال ساخت .امید است مراتب به اطلاع مسئوالان ذیربط برسد تا در آینده شعور این شهروندان فهیم به سادگی به سخره گرفته نشود .