راهی طولانی و دشوار تادرک شعور  حرفه ای شدن

عنوان پر طمطراق نمایشگاه

 

 

هجوم تماشا...هیاهوی بسیار برای هیچ

 

 

 شهروندانی که  خواسته و یا ناخواسته نگاهی صنعتی تر به امور دارند و ناخواسته درگیر آلودگی های صنعتی فراگیری شده اند انتظار مشاهده پژوهش هایی در صنعت خودرو به جهت فرآیندهای کاهش آلودگی هوا و یا اهمیت و میزان آلایندگی خودرو ها  و مقایسه میزان آلایندگی ها با یکدیگر و یا حداقل دستاوردهای جدید و یا برنامه های در حال تحقیق پیرامون ایمنی خودرو ها را داشتند ، بجز عروسک شاصخیم و فروشگاههای رابطه ای لوکس خودرو  چیز دیگری دیدند  ؟

صدای موسیقی ایپس ایپس در اوج بود ... درب اتومبیل ها بازبود ... امکان تست نشستن بر روی صندلی ها برای همگان فراهم بود  ... اما جا فندکی و پنل ضبط ها را برداشته بودند تا مگر، شاید ... برخی نوکیسه ها با عهد وعیالات خود نشست بر روی انواع اتومبیل ها را تجربه می کردند و دائما بر دور یک خودروی  برتر  طواف می کردند ...

چهارمین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه در محل دائمی نمایشگاههای غرب ایران ،  آنقدر عنوان پر طمطراق و دهان پر کن و به ظاهر بزرگی بود که این بزرگی در اولین نگاه بازدید کننده از نمایشگاه چون برف در آفتاب تموز آب می شد و بسیار حقیر و کوچک نمود می کرد .

در شرایطی که گفته می شود اگر فقط تنها چند روز مانعی در سر راه ارسال قطعات یدکی ساخته شده در شهرک های صنعتی اراک و بخصوص شهرک صنعتی سه راه خمین پیش آید و چنانچه ارسال با مشگل مواجهه شود بلا شک تولیدات کارخانه های بزرگ خود رو ساز کشور دچار اختلال و تردید خواهد شدو در شرایطی که ادعا می شود کشور ایران دوازدهمین خوروساز بزرگ دنیاست و در همه این حال و احوالات که انتظار دیدن خودروهای لوکس خارجی را در این به اصطلاح نمایشگاه نداشتیم ،آیا واقعا" صرفا" دیدن چند محصول تکراری ایران خودرو و شرکت فقط یک خورو ساز معتبر کشور در این نمایشگاه توهین به شعور شهروندان اراکی نبود  ؟

شهروندانی که  خواسته و یا ناخواسته نگاهی صنعتی تر به امور دارند و ناخواسته درگیر آلودگی های صنعتی فراگیری شده اند انتظار مشاهده پژوهش هایی در صنعت خودرو به جهت فرآیندهای کاهش آلودگی هوا و یا اهمیت و میزان آلایندگی خودرو ها  و مقایسه میزان آلایندگی ها با یکدیگر و یا حداقل دستاوردهای جدید و یا برنامه های در حال تحقیق پیرامون ایمنی خودرو ها را داشتند ، بجز عروسک شاصخیم و فروشگاههای رابطه ای لوکس خودرو  چیز دیگری دیدند  ؟

هر چند حضور برخی صنایع و خودروسازان دیگر نیز وجهه معقولی نداشت . خودرو سازی که نام محصولش را تنها بر روی یک برگ کاغذ در قطع بزرگ بنویسد و هیچ خبری از جزئیات فنی  و دستاورد های علمی و برنامه های آتی تحقیق و توسعه خود نداشته باشددر صنعت حرفه ای امروز جایگاهی نخواهد داشت . کارخانه معزز و معظم لجور خبری از طرح های آینده خود نداشت ، لیست قیمت ، شرایط فروش ، نوع و میزان خدمات پس از فروش که گویا اصلا" فراموش شده بود  .

فقدان احترام به شعور بازدید کننده و غفلت ازافزایش سطح سلیقه و نوع نگاه شهروند اراکی هر دو از گزینه هایی بودند که توسط برگزار کننده  بشدت نادیده گرفته شده بود  .

کارخانه فیات ساوه که علاوه بر اینکه در استان مرکزی دایر است و کمتر محصولات و توانمندیهایش دیده شده عدم حضورش بشدت سئوال برانگیز و محسوس بود .

اینجا اراک است و گویا بازهم  فرهنگ سازی به هیچ عنوان  در دستور کار نبود ،  برگزار کننده به راحتی می توانست با برپایی غرفه ای برای جمعیت هلال احمر و امکان نمایش فیلمهای تصادفات و حوادث جاده ای نسبت به حرکت فرهنگ سازی جهت بستن کمربند ایمنی ، رعایت سرعت مجاز و ... اقدام کند . شاید دعوت از پلیس راه و پلیس راهنمایی ورانندگی و توضیحات کارشناسان آنان در خصوص ایمنی اتومبیل ها و مقایسه سطح ایمنی انواع خودروهای موجود در بازار کشور و یا غرفه ای از شهرداری اراک جهت ارائه اطلاعات و آمار لازم در خصوص تعداد اتومبیل های موجود در سطح شهر اراک و یا امکاناتی جهت تسهیل در نحوه ارائه عوارض اتومبیل شهر داری و یا غرفه شماره گذاری خودرو با آمارهایی از انواع شماره ها و تعداد اتومبیل های شهر و یا نمایشگاه عکس با موضوع خورود و ارائه محصولات فرهنگی توسط صاحبان غرفه ها و نمایش قدیمی ترین اتومبیل های اراک و حتی اختصاص غرفه ای جهت آشنایی بیشتر با سازمان معاینه فنی خودرو و نحوه کار و عملکرد این سازمان و نگاهی به آمار ها و دستاوردهای آنان نیز می توانست برای بازدید کننده مفید باشد وسایر اقدامات فرهنگی  از این دست که بازهم با کوته بینی و بی درایتی برگزار کننده تمامی این فرصت ها سوخت و بودجه های بیت المال به آسانی و در روز روشن به طور عمد به هدر رفت  .

عدم حضور مقتدراته صنایع پایین دستی ساخت قطعات و بدنه خودرو مستقر در شهر اراک و استان مرکزی و نبود بسیاری جاذبه های دیگر از چهارمین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه در سال جهاد اقتصادی چهره  ای صرفا" دور ریز هزینه و اتلاف  وقت  و هدر دادن بیت المال ساخت . آنچه می دانیم این است که نمایشگاه محلی است برای رقابت سازندگان کالا و تولید کنندگان محصولات مختلف ، حال سئوال اینجاست با حضور تنها یک شرکت کننده رقابت چه مفهومی پیدا خواهد کرد ، سایر رقبا در کجا خواهند بود ؟

امید است مراتب به اطلاع مسئوالان ذیربط برسد تا در آینده شعور این شهروندان فهیم به سادگی به سخره گرفته نشود .

آقای برگزار کننده ، همشهری فهیم :  صنعت خودرو در ایران فقط ایران خودرو نیست !!! . . . . . .

 

 

خودرو سازی که نام محصولش را تنها بر روی یک برگ کاغذ در قطع بزرگ بنویسد و هیچ خبری از جزئیات فنی  و دستاورد های علمی و برنامه های آتی تحقیق و توسعه خود نداشته باشددر صنعت حرفه ای امروز جایگاهی نخواهد داشت

 

 

عدم حضور مقتدراته صنایع پایین دستی ساخت قطعات و بدنه خودرو مستقر در شهر اراک و استان مرکزی و نبود بسیاری جاذبه های دیگر از چهارمین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه در سال جهاد اقتصادی چهره  ای صرفا" دور ریز هزینه و اتلاف  وقت  و هدر دادن بیت المال ساخت .امید است مراتب به اطلاع مسئوالان ذیربط برسد تا در آینده شعور این شهروندان فهیم به سادگی به سخره گرفته نشود .

 

این خاک صنعتی است

گزارش بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی  که از تاریخ بیست و هفتم لغایت سی ام فروردینماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران دایر بود در شرایطی به کار خود پایان داد که در بازدید یک روزه فرد  بازدید کننده می توانست نکات جالبی را ببیند و بررسی کند و برتجربیاتش بیافزاید .

شخصا سه نکته برایم جالب بود که به تفصیل بیان می کنم :

اول اینکه   تحریم ها ظاهرا بی نتیجه اند

بیش از هر چیز حضور شرکت های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه  چشمگیر بود که علی رغم آنهمه تحریم و تهدید و طمطراق و قطنامه برای تحریم های گسترده سازمان به اصطلاح ملل علیه کشورمان بسیاری از شرکت های خارجی حضور داشتند و به قول مسئول اول مملکت : تحریم نه منه ؟

البته نباید از نظر دور داشت که به گفته حرفه ای تر ها و کسانیکه مرتب در این نمایشگاه ها حضور داشتند قلت حضور تعداد شرکت های خارجی محسوس بود و بیشتراین شرکت های خارجی نیز شرکت های واسطه ای و دلال بودند و نه شرکت های دارای  دانش فنی و مهندسی .

ضمنا حضور بسیار زیاد شرکتهای ابر قدرت تازه بالغ دنیا که در برخی  ازغرفه هایشان با اعتماد به نفس زیاد حتی  بدون مترجم و با لهجه ای وحشتناک انگلیسی -  چینی صحبت می کردند  نیز درخور توجهه بود .

 

دوم اینکه این خاک ... صنعتی است ...

بدون هیچ تعصب وطن دوستانه  به صراحت باید گفت خاک این سرزمین اراک و این استان مرکزی ذاتا" صنعتی است . در گشت و گذر از اغلب غرفه های شرکتها چند نکته کاملا مشهود و بارز بود : یا اصلالتا" اراکی بودند یا در اراک دوره دیده بودند یا در اراک تحصیل کرده بودند یا در اراک کاراموز یوده اند یا در کارخانه ها و کارگاههای اراک شاغل بوده اند ویا با کارخانه ها و کارگاههای اراک تبادل دانش فنی می کنند و به اصطلاح اراک بازار مصرف تولیداتشان است و مثالهای فراوان از این دست که بسیار دیده شد .

کمتر واحد صنعتی بود که نام و نشانی از شهر صنعتی اراک نبرده باشد .

اگرچه صفت صنعتی بودن برای شهر اراک سالهاست متدوال است اما به جرات باید گفت که این صفت بسیار برازند این شهر است و خدمات صنتعی و علمی و فنی که این شهر به کل کشور ارائه کرده غیر قابل شمارش و اندازه گیری است . هرچند هنوز هم محرومیت ها و آلودگی هاست که نصیب مردمانش می شود . و اینکه نگاه صنعتی غالب اغلب دیدگاههاست . هنرمندان  و ورزشکاران  هم نگاهی صنعتی دارند ، پزشکان و اساتید دانشگاهی هم نگاه صنعتی دارند . اینکه چرا بهره های لازم برده نمی شود مبحثی است مجزا و مفصل .

 

سوم دامنه نامحدود خلاقیت ها

نکته قابل توجه دیگر این بود که خلاقیت ها در صنعت تبلیغات و بازاریابی به حدی گسترده شده بود که دیگر برای سررسید وکاتالوگ و بروشور و حتی سی دی کاتالوگ جایگاهی نبود .

انواع هدیه های تبلیغاتی از عینک ، کلاه ، کیف دستی و لیوان گرفته تا پیراهن با مارک شرکت  و چتر!! و پکیج های مدیریتی وبسته های تفریحی و  ... خبر از شتاب روز افزون به جهت ارائه متنوع و توام با خلاقیت کالاهای تبلیغاتی و نمایشگاهی می داد . دانشی که نباید از نظر مدیران دور بماندو کم اهمیت جلوه کند .

طراحی زیبای برخی غرفه ها از جمله ویژگیهای چشم نواز این دوره از نمایشگاهها بود .

گزارش تصویری من را در اینجا می توانید ببیند.