این خاک صنعتی است
گزارش بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی که از تاریخ بیست و هفتم لغایت سی ام فروردینماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران دایر بود در شرایطی به کار خود پایان داد که در بازدید یک روزه فرد بازدید کننده می توانست نکات جالبی را ببیند و بررسی کند و برتجربیاتش بیافزاید .
شخصا سه نکته برایم جالب بود که به تفصیل بیان می کنم :
اول اینکه تحریم ها ظاهرا بی نتیجه اند
بیش از هر چیز حضور شرکت های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه چشمگیر بود که علی رغم آنهمه تحریم و تهدید و طمطراق و قطنامه برای تحریم های گسترده سازمان به اصطلاح ملل علیه کشورمان بسیاری از شرکت های خارجی حضور داشتند و به قول مسئول اول مملکت : تحریم نه منه ؟
البته نباید از نظر دور داشت که به گفته حرفه ای تر ها و کسانیکه مرتب در این نمایشگاه ها حضور داشتند قلت حضور تعداد شرکت های خارجی محسوس بود و بیشتراین شرکت های خارجی نیز شرکت های واسطه ای و دلال بودند و نه شرکت های دارای دانش فنی و مهندسی .
ضمنا حضور بسیار زیاد شرکتهای ابر قدرت تازه بالغ دنیا که در برخی ازغرفه هایشان با اعتماد به نفس زیاد حتی بدون مترجم و با لهجه ای وحشتناک انگلیسی - چینی صحبت می کردند نیز درخور توجهه بود .


دوم اینکه این خاک ... صنعتی است ...
بدون هیچ تعصب وطن دوستانه به صراحت باید گفت خاک این سرزمین اراک و این استان مرکزی ذاتا" صنعتی است . در گشت و گذر از اغلب غرفه های شرکتها چند نکته کاملا مشهود و بارز بود : یا اصلالتا" اراکی بودند یا در اراک دوره دیده بودند یا در اراک تحصیل کرده بودند یا در اراک کاراموز یوده اند یا در کارخانه ها و کارگاههای اراک شاغل بوده اند ویا با کارخانه ها و کارگاههای اراک تبادل دانش فنی می کنند و به اصطلاح اراک بازار مصرف تولیداتشان است و مثالهای فراوان از این دست که بسیار دیده شد .
کمتر واحد صنعتی بود که نام و نشانی از شهر صنعتی اراک نبرده باشد .
اگرچه صفت صنعتی بودن برای شهر اراک سالهاست متدوال است اما به جرات باید گفت که این صفت بسیار برازند این شهر است و خدمات صنتعی و علمی و فنی که این شهر به کل کشور ارائه کرده غیر قابل شمارش و اندازه گیری است . هرچند هنوز هم محرومیت ها و آلودگی هاست که نصیب مردمانش می شود . و اینکه نگاه صنعتی غالب اغلب دیدگاههاست . هنرمندان و ورزشکاران هم نگاهی صنعتی دارند ، پزشکان و اساتید دانشگاهی هم نگاه صنعتی دارند . اینکه چرا بهره های لازم برده نمی شود مبحثی است مجزا و مفصل .


سوم دامنه نامحدود خلاقیت ها
نکته قابل توجه دیگر این بود که خلاقیت ها در صنعت تبلیغات و بازاریابی به حدی گسترده شده بود که دیگر برای سررسید وکاتالوگ و بروشور و حتی سی دی کاتالوگ جایگاهی نبود .
انواع هدیه های تبلیغاتی از عینک ، کلاه ، کیف دستی و لیوان گرفته تا پیراهن با مارک شرکت و چتر!! و پکیج های مدیریتی وبسته های تفریحی و ... خبر از شتاب روز افزون به جهت ارائه متنوع و توام با خلاقیت کالاهای تبلیغاتی و نمایشگاهی می داد . دانشی که نباید از نظر مدیران دور بماندو کم اهمیت جلوه کند .
طراحی زیبای برخی غرفه ها از جمله ویژگیهای چشم نواز این دوره از نمایشگاهها بود .
گزارش تصویری من را در اینجا می توانید ببیند.




عکس رسانهای است که گاه بیشتر از هزاران واژه را در یک شات مختصر میکند و لحظهای از زمان و مکان را فریز میکند، عکس به وسیله مهارتهای تکنیکی، موقعیتشناسی و زاویه دید عکاسش، یک برش زمانی و مکانی را جاودان میکند.